Bankdatas udtrædelsesgodtgørelse halveres

Konkurrencerådet har godkendt tilsagn fra Foreningen Bankdata, som blandt andet indebærer, at datacentralen skal nedsætte udtrædelsesgodtgørelsen for de pengeinstitutter, der er medlem af foreningen. Det sker, efter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har haft betænkeligheder ved, om Bankdatas hidtidige vilkår begrænsede konkurrencen.

Konkurrencemyndigheden i Danmark

• Konkurrencerådet og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udgør en samlet uafhængig konkurrencemyndighed, som udgiver analyser, vejledninger og træffer afgørelser i henhold til konkurrenceloven.
  • I større principielle sager er det Konkurrencerådet, der træffer afgørelserne.
  • Det er også Konkurrencerådet, der beslutter, om en sag skal indbringes for domstolene med henblik på, at en virksomhed skal pålægges en bøde for at have overtrådt konkurrencereglerne.
  • Den danske konkurrencemyndighed håndhæver også den EU-retlige konkurrencelovgivning i sager med samhandelspåvirkning. De EU-retlige regler kan findes på Europa-Kommissionens hjemmeside.