Forbrug
Digital forbrugeradfærd
Digitale platforme har fået stor betydning for dansk erhvervsliv og forbrugernes hverdag. Derfor arbejder Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen særligt for, at markeder med digitale platforme er velfungerende.
Digitale platforme
Digitale platforme spiller en stadig større rolle i forbrugernes dagligdag. Platforme kan hjælpe forbrugerne med at finde frem til de produkter og ydelser, der passer bedst til deres behov. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har fokus på, at platformene informerer korrekt, og at forbrugerne kan være trygge ved at anvende platformene.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har bl.a. fokus på, hvilke markedsføringsmæssige virkemidler de digitale platforme benytter sig af, samt hvilken indflydelse disse virkemidler kan have på forbrugernes adfærd. Det sker gennem adfærdsvidenskabelige metoder og forsøg til at belyse, hvordan forbrugere agerer på platformene og på digital information. De analyser og undersøgelser, der kommer ud af dette, bruges til at identificere potentialer og udfordringer for forbrugerne på de digitale platforme. Resultaterne er med til at danne vidensgrundlag for regeringens forbrugerpolitik, ligesom de anvendes til at varetage de danske interesser i EU, når der drøftes forbrugerpolitik på det digitale område.

Handlerummet
