Forbrugerforhold

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen håndhæver en række forbrugerbeskyttende regler og understøtter rammerne for samspillet mellem forbrugere og virksomheder med det formål at skabe velfungerende markeder, vækst og høj forbrugervelfærd.

Styrelsen bidrager til udvikling af ny forbrugerpolitik og regulering, analyserer markedsforhold samt formidler forbrugerinformation til forbrugere og virksomheder.

Forbrugerpolitisk strategi

Med regeringens forbrugerpolitiske strategi ”Forbruger i en digital verden” lanceres en ny tilgang til forbrugerpolitik, der tager udgangspunkt i viden om forbrugernes faktiske adfærd.

Adfærdsprincipper

Konkurrence og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet tre adfærdsprincipper for forbrugerrettet regulering.

Adfærdsbaseret forbrugerregulering

Artikel

Om arbejdet med forbrugerrettet lovgivning ud fra et adfærdsvidenskabeligt perspektiv.

PRESSEKONTAKT

Kontakt presseafdelingen på telefon 41 71 50 98.

Analyser og publikationer

Adfærdsbaseret forbrugerregulering

24. oktober 2018

Regeringens forbrugerpolitiske strategi – Forbruger i en digital verden – sætter fokus på, hvordan regler og krav påvirker både virksomheder og forbrugere i en ny digital virkelighed. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har til brug for strategien gennemgået al forbrugerrettet lovgivning ud fra et adfærdsvidenskabeligt perspektiv.

Vildledning af forbrugere på nettet er et grænseoverskridende problem

09. august 2018

De danske forbrugermyndigheder arbejder sammen med myndigheder i andre EU-lande for at sætte ind over for virksomheder, der bevidst og i strid med lovgivningen vildleder forbrugere på nettet.

Stormflodsloven anno 2018

03. juli 2018

Den 1. juli 2018 træder en ny stormflodslov i kraft. Stormflodsloven regulerer den erstatning, man kan få, anno 2018 når man rammes af stormflod eller oversvømmelse. Loven er ændret på baggrund af et større udvalgsarbejde, og er nu mere i tråd med nutidens krav til en katastrofeordning.

Improving the effectiveness of terms and conditions in online trade

22. juni 2018

This article reports the results of a lab experiment that successfully enabled consumers to take notice of terms and conditions (T&Cs) in an online shopping environment and use these more when actively choosing between products.