Clear Channel Danmark betaler bøde på seks millioner kroner i konkurrencesag

Clear Channel Danmark har erkendt at have overtrådt konkurrenceloven ved at koordinere rabatter på reklameplads i outdoor-medier. Virksomheden har accepteret at betale en bøde på seks millioner kroner.

Vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Tine Rønde, siger:

Koordinering af rabatter er skadeligt. I sagen har den ulovlige adfærd stået på i mange år, og det kan have skadet de annoncører, som købte reklameplads i outdoor-medier gennem Clear Channel Danmark eller konkurrenten, som priserne var koordineret med.
Ved bødeudmålingen har anklagemyndigheden som formildende omstændighed lagt vægt på, at Clear Channel Danmark igennem hele sagens forløb, har erkendt overtrædelsens første periode, samt at Clear Channel Danmark nu tillige erkender overtrædelsen i anden periode.

Clear Channel Danmark har erkendt at have overtrådt konkurrenceloven og har accepteret at betale en bøde på seks millioner kroner. Det er National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), som har stået for sagens strafferetlige forløb, efter Konkurrencerådet anmeldte virksomheden til politiet.

I december 2018 afgjorde Konkurrencerådet, at Clear Channel Danmark og en konkurrent havde overtrådt konkurrenceloven ved at indgå ulovlige aftaler og samordne deres praksis om fælles rabatsatser for salg af reklameplads i outdoor-medier. De to medieudbydere sælger eksempelvis reklameplads på såkaldte billboards og reklamestandere ved busstoppesteder, butikscentre, tog og lufthavne.

Sagen vedrører to perioder. I den første periode fra 5. september 2008 til 31. december 2010 havde Clear Channel Danmark indgået skriftlige aftaler med en konkurrent om fælles rabatsatser for medieprovision, sikkerhedsstillelse, informationsgodtgørelse og kontantrabat. I den anden periode fra 1. januar 2011 til 21. april 2015 fortsatte de to virksomheder med at anvende de tidligere aftalte rabatsatser, uden at der efter 2010 var bevis for en skriftlig aftale.

Ved fastsættelsen af bødens størrelse er der lagt vægt på overtrædelsens grovhed (herunder, at der som minimum er tale om en alvorlig overtrædelse af konkurrenceloven) overtrædelsens varighed og virksomhedens globale koncernomsætning. Det har været en formildende omstændighed, at Clear Channel Danmark igennem hele sagens forløb har erkendt overtrædelsen i den første periode og nu tillige erkender overtrædelsen i den anden periode.

Konkurrenceankenævnet stadfæstede i 2019 Konkurrencerådets afgørelse, hvorefter sagen blev anket til Sø- og Handelsretten. Sø- og Handelsretten afgjorde, at de to konkurrenter kun havde overtrådt konkurrencereglerne i perioden, hvor der forelå skriftlige aftaler. Herefter ankede Konkurrencerådet Sø- og Handelsrettens dom over virksomhederne til Østre Landsret, som dømte i overensstemmelse med Konkurrencerådets og Konkurrenceankenævnets oprindelige afgørelser.

Den strafferetlige del af sagen mod Clear Channel Danmarks konkurrent verserer fortsat.

Links: