Konkurrencerådet træffer to afgørelser om dagligvarebutikker

Konkurrencerådet har grebet ind i Salling Groups overtagelse af en række Aldi-butikker og godkendt fusionen med tilsagn. I en anden afgørelse har Konkurrencerådet godkendt Lidl som egnet køber af tre tidligere Aldi-butikker, som Rema 1000 har givet tilsagn til Konkurrencerådet om at frasælge.

Formand for Konkurrencerådet, Christian Schultz, siger:

Konkurrencen i dagligvaresektoren har betydning for alle danskere. Når der sker større sammenlægninger, som salget af Aldis butikker, så er det Konkurrencerådets opgave at kontrollere, at konkurrencen ikke lider skade. Det har vi gjort her, og fusionerne er blevet godkendt på betingelse af løsninger, som er med til sikre konkurrencen. Forbrugerne i de berørte lokalområder vil således også fremover kunne vælge mellem flere alternative dagligvarebutikker.

Konkurrencerådet har truffet yderligere to afgørelser vedrørende tidligere Aldi-butikker i Danmark.
I den ene afgørelse har Konkurrencerådet godkendt, at Salling Group overtager 13 Aldi-butikker og 8 af Aldis butiksprojekter.

Konkurrencemyndighederne har haft betænkeligheder ved, om Salling Groups køb af butikkerne ville hæmme konkurrencen væsentligt i nogle lokalområder. Godkendelsen er derfor sket med tilsagn, hvor Salling Group har forpligtet sig til at frasælge en butik i Rødbyhavn og fremleje en butik i Stubbekøbing til en eller flere konkurrenter.

Salling Group har allerede indgået aftaler om salg og fremleje af de to butikker, så Konkurrencerådet har samtidig godkendt, at Lidl er egnet som køber af butikken i Rødbyhavn, mens Dagrofra er egnet til at fremleje butikken i Stubbekøbing de kommende seks år.

Den anden afgørelse, som Konkurrencerådet har truffet, vedrører Rema 1000’s frasalg af tidligere Aldi-butikker i Bjerringbro, Hadsund og Væggerløse til en eller flere konkurrenter.

Her har Konkurrencerådet godkendt Lidl som egnet køber af de tre butikker. Konkurrencerådet skal godkende køberen, fordi Rema 1000 har forpligtet sig over for rådet til at sælge dem. Det gjorde Rema 1000 i august 2023 som led i konkurrencemyndighedernes godkendelse af, at Rema 1000 kunne overtage 114 butikker, 7 butiksprojekter, 3 distributionscentre, medarbejdere og inventar fra Aldi Danmark.

Når konkurrencemyndighederne griber ind i fusioner

• Hvis en fusion ikke umiddelbart kan godkendes, kan den muligvis godkendes med tilsagn.
  • Tilbudte tilsagn skal fuldstændigt fjerne konkurrenceproblemerne, og de skal i enhver henseende være komplette og effektive.
  • Virksomheden formulerer selv tilsagnene.
  • Tilsagnene forpligter virksomheden til at handle eller undlade at handle på en bestemt måde.
  • Tilsagnene er bindende. Godkendelsen af fusionen kan tilbagekaldes, eller det kan straffes med bøde, hvis virksomhederne ikke overholder tilsagnene.