Royal Unibrew opgiver opkøb af Aqua d’Or (opdateret)

Opdateret den 27. oktober 2022 med præciseringer i tekst.

Royal Unibrew og Aqua d’Or har trukket anmeldelsen af deres fusion tilbage, og derfor indstiller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen behandlingen af sagen.

Formand for Konkurrencerådet, Christian Schultz, siger:

Vi har gennemført undersøgelser af fusionens betydning for konkurrencen. De indikerer, at fusionen ikke ville kunne godkendes. Parterne har ikke præsenteret løsninger, som fjerner de konkurrencemæssige betænkeligheder, og de har nu valgt at trække fusionsanmeldelsen tilbage.
Vi kan konstatere, at fusionens parter begge er aktive på fire forskellige markeder. Vores analyser pegede på, at fusionen ville have hæmmet konkurrencen betydeligt på i hvert fald tre af dem. Hvis konkurrencen er betydeligt hæmmet på blot et enkelt af markederne, så skal Konkurrencerådet forbyde fusionen, så den ikke medfører for eksempel højere priser eller ringere produkter til skade for forbrugerne.

Royal Unibrew A/S og Aqua d’Or Mineral Water A/S anmeldte i marts 2022 deres fusion til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Konkurrencemyndighederne skal ifølge reglerne godkende en fusion, hvis den ikke hæmmer den effektive konkurrence betydeligt. Hvis det omvendte er tilfældet, skal fusionen forbydes.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har gennemført omfattende markedsundersøgelser, hvor blandt andet kunder og konkurrenter er blevet hørt, og der er også foretaget en række økonomiske analyser. Styrelsen har på den baggrund udtrykt konkurrencemæssige betænkeligheder ved fusionen over for parterne.

Både Royal Unibrew og Aqua d’Or er aktive inden for produktion, distribution og salg af dansk- og kildevand i Danmark.

Konkurrencerådet har ikke truffet afgørelse i sagen. Styrelsens analyser pegede imidlertid på, at fusionen ville hæmme konkurrencen betydeligt på flere markeder, herunder off-trade-markedet for produktion, distribution og salg af brandet kildevand i Danmark. Off-trade dækker over salg med henblik på indtagelse et andet sted end salgsstedet, eksempelvis supermarkeder. Ved en fusion ville antallet af store aktører på dette marked gå fra tre til to. Kunderne ville miste et væsentligt alternativ til de andre aktører på markedet, og fusionen ville ifølge styrelsens undersøgelser indebære en risiko for prisstigninger.