Peugeot-forhandlere har ulovligt boykottet bilbasen.dk

Konkurrencerådet har afgjort, at Peugeot Forhandler Foreningen har overtrådt konkurrenceloven ved at have vedtaget en kollektiv boykot af bilportalen bilbasen.dk.

Formand for Konkurrencerådet, Christian Schultz:

Peugeot-forhandlerne har aftalt at undlade at annoncere deres biler på bilbasen.dk. Boykotten har givet kunderne på bilbasen.dk et mindre udvalg og har også stillet bilbasen.dk ringere i konkurrencen på markedet. Vi har på den baggrund truffet afgørelse om, at boykotten er ulovlig. Sagen viser, at der er grænser for, hvad virksomheder i fællesskab kan tillade sig over for en konkurrent, også når konkurrenten er en større digital platform.

Konkurrencerådet har afgjort, at Peugeot Forhandler Foreningen har overtrådt konkurrencelovens forbud mod konkurrencebegrænsende aftaler. Forhandlerforeningen vedtog en kollektiv boykot af bilportalen bilbasen.dk, som indebar, at Peugeot-forhandlerne skulle undlade at annoncere på bilbasen.dk. Sagen er anmeldt til politiet.

Der er fundet beviser for, at vedtagelsen i Peugeot Forhandler Foreningen har været gældende i perioden fra slut 2012 til i hvert fald august 2014.

Peugeot Forhandler Foreningen er en sammenslutning af selvstændige bilforhandlere i Danmark, som forhandler og/eller servicerer biler af mærket Peugeot. Medlemmerne sælger blandt andet brugte biler.

Bilportalerne Bilbasen.dk og Biltorvet.dk er digitale platforme til annoncering af primært brugte biler (bilportaler). Bilportalerne fungerer som bindeled mellem på den ene side potentielle bilkøbere og på den anden side professionelle bilforhandlere samt private, der sælger brugte biler.

Digitale platforme

• Digitale platforme dækker over forskellige forretningsmodeller. Det kan fx være sammenligningstjenester, søgemaskiner eller handelsplatforme.
  • Digitale platforme giver blandt andet bedre mulighed for, at virksomheder og forbrugere kan finde hinanden og handle på nye måder.
  • Digitale platforme giver forbrugerne bedre adgang til at sammenligne priser og produkter fra forskellige sælgere, og de styrker konkurrencen mellem virksomheder.