Skip navigation

Det kan betale sig – men vi skifter sjældent leverandør

04. juli 2015

Der er typisk gevinster at hente ved at skifte leverandør, men kun få gør det, viser nye tal fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan forbrugerne hente inspiration til, hvordan de selv opnår det bedste produkt til prisen.

Kun få af os gør det. Tjekker aftalen med forsikringsselskabet eller skifter tandlæge. Men vi ville formentlig kunne få enten en bedre pris eller et bedre produkt, hvis vi gjorde det.

Det viser en Megafonundersøgelse udført for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvor 5.000 danskere er spurgt til, hvor ofte de skifter leverandør på 13 markeder.

På størstedelen af markederne er det mindre end hver fjerde forbruger, der inden for de seneste to år har skiftet selskab eller har valgt en anden forhandler end sidst. På markederne for tandlæger, banker og autoværksteder ligger tallene så lavt som henholdsvis 9, 11 og 17 procent.

”Det er ærgerligt, at så få forbrugere udfordrer deres leverandør, for rigtig mange får en bedre pris eller en bedre ydelse ud af det, når de gør det. Vi kan eksempelvis se, at af de 19 procent, der flyttede deres indboforsikring, fik 94 procent en bedre pris eller ydelse, mens 85 procent af de, der skiftede bank, fik en bedre pris eller ydelse,” siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing.

Der er flere årsager til, at forbrugerne afholder sig fra at skifte. Blandt andet er forbrugerne tilfredse, hvor de er, de mener ikke, det kan betale sig at skifte, og de vil gerne bevare det gode forhold til deres nuværende leverandør.

”Som forbrugere har vi tendens til at være loyale mod de virksomheder, vi plejer at handle med. Men det kan ikke altid betale sig. Hverken for den enkelte forbruger eller for samfundet. Når forbrugerne ikke stiller krav, mister virksomhederne incitamentet til at konkurrere om at udvikle de bedste produkter til de billigste priser,” siger Agnete Gersing.

De 13 markeder, der er undersøgt, er autoværksteder, tandlæger, håndværkere, hårde hvidevarer, babyudstyr, pakkerejser, indboforsikring, bilforsikring, bank, realkreditselskaber, mobilabonnement, fitness og investeringsforeninger.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen lancerer i dag en sjov, lille animationsfilm om aktiv forbrugeradfærd. (Den kan frit videreformidles uredigeret og med kildeangivelsen: ”Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen”.)

På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan forbrugerne desuden hente inspiration til, hvordan de selv opnår den bedste pris eller det bedste produkt.

Gode råd til forbrugerne:

  • Brug søgemaskiner på nettet til at finde frem til de enkelte leverandører og deres tilbud
  • Udvælg nogle leverandører, og gå ind på deres hjemmesider, og tjek pris og produkter
  • Brug eventuelt også prissammenligningssider på nettet
  • Kontakt leverandørerne telefonisk, via mail eller i deres butik og få materiale eller et tilbud tilsendt
  • Spørg familie og venner om deres erfaringer på markedet
  • Hold øje med reklamer og medieomtale af produkter

Kilde: Forbrug.dk

Se faktaark med resultater fra Megafonundersøgelsen om danskernes skifteadfærd

Pressekontakt:

Kontakt presseafdelingen i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på telefon 41 71 50 98

Pressekontakt

Kontakt presseafdelingen på telefon 41 71 50 98.