Taxabranchen og kortgebyrer

16. september 2013

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens har tjekket størrelsen af de gebyrer, som taxaselskaber tager, når kunderne betaler med betalingskort. De få uregelmæssigheder, der blev opdaget, er nu rettet af selskaberne.

Styrelsen har undersøgt betalingskortgebyrerne hos 16 taxaselskaber. Ifølge betalingstjenesteloven må taxaselskaber og andre erhvervsdrivende ikke opkræve et højere gebyr for brug af betalingskort fra deres kunder, end det beløb, de selv betaler til kortudstederne.

Undersøgelsen viste generelt, at taxaselskaberne overholder reglerne for kortgebyrer, men hos tre af de 16 selskaber afdækkede undersøgelsen, at der var uregelmæssigheder ved gebyrstørrelsen på enkelte betalingskort. De tre taxaselskaber har nu ændret praksis, så gebyret er i overensstemmelse reglerne.

Undersøgelsen blev iværksat på baggrund af en række henvendelser om, at der kunne være problemer med ulovlige kortgebyrer i branchen.

For yderligere information kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.

Kontakt presseafdelingen på telefon 41 71 50 98.