Skip navigation

Et godt hotel til prisen

31. januar 2017

Et lækkert hotelværelse til en god pris. Det ønske har mange danskere. I Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har vi fokus på at sikre effektiv konkurrence på markedet for hotelbooking.

Michael Riis, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 

Michael Riis

Af kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Michael Riis

Velfungerende konkurrence er til gavn for forbrugerne. Og det vil være til gavn for de hoteller, der vælger at annoncere via bookingportaler. 

I foråret 2015 indledte Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen en undersøgelse af prisklausuler i bookingportalernes aftaler med hotellerne. Lignende sager verserede i en række andre EU-lande. Som en konsekvens af konkurrencemyndighedernes indsats, ændrede de største bookingportaler, Expedia/Hotels.com og Booking.com, deres aftaler. Det skete også i Danmark.

Herefter kunne det enkelte hotel vælge at have forskellige værelsespriser på de forskellige bookingportaler. Det åbnede for konkurrence mellem bookingportaler på hotelprisen. Også på den provision, som portalerne modtager. Eksempelvis for at sælge et ophold på et mindre dansk hotel ved at annoncere i en lang række lande.

Konkurrencemyndighederne besluttede herefter at analysere virkningerne af, at portalerne har ændret politik. Undersøgelsen omfatter en række EU-lande, dog ikke Danmark. Det blev aftalt, at konkurrencemyndighederne skulle afvente resultatet af undersøgelsen.

I efteråret 2016 fulgte vi op med en stikprøveundersøgelse, der viste, at det samme værelse i en række tilfælde ikke kostede det samme på alle portaler. Det tyder på mere konkurrence. Dansk Erhverv har også lavet en undersøgelse. Den viste mindre prisforskelle. Der er dog i begge tilfælde kun tale om mindre stikprøveundersøgelser, som ikke giver et billede af konkurrencen på hele markedet.

I øjeblikket afventer vi resultaterne af den fælleseuropæiske undersøgelse, som mere detaljeret belyser virkningerne af, at portalerne har ændret politik. Når resultaterne snart foreligger, vil vi tage stilling til, om der er behov for selvstændige og yderligere undersøgelser på området.

Booking af en hotelovernatning stiller, som så mange andre køb, krav til forbrugerne. Og også her lyder vores bedste råd: Kig dig for. Bookingportalens billigste pris er heller ikke nødvendigvis markedets billigste.

Det betaler sig. I skrivende stund viser en hurtig søgning, at du kan spare 655 kroner på to overnatninger på et populært hotel i København ved at vælge den ene bookingportal frem for den anden.

Bragt i Jyllands-Posten 31. januar 2017.

Sidst opdateret: 31. januar 2017