Øvrige nyheder

Fakta: Ydelser og priser på opladning af elbiler

Faktaarket er udgivet i forbindelse med Konkurrencerådets analyse ”Konkurrencen på markedet for opladning af elbiler”.

Konkurrencerådet anbefaler, at der indføres et forbud mod bundling af ydelser på hjemme- og udeopladning i en periode på op til fem år. Rådet anbefaler desuden, at den nuværende refusionsordning for opladning ved hjemmet skal afskaffes, og at mulighederne for at sammenligne priser på hjemmeopladningsaftaler skal forbedres.

  • Hvor benzin typisk forhandles til en simpel literpris, så er opladningsmarkedet langt mere komplekst, blandt andet fordi det består af flere sammensatte delydelser og forskellige prisstrukturer.
  • Overordnet kan man som forbruger oplade hjemme på private ladebokse eller ude på offentligt tilgængelige ladestandere.
  • Abonnementsmodeller, der omfatter opladning ude, er meget udbredte i Danmark. Andre europæiske lande er i overvejende grad eller udelukkende domineret af løbende betaling pr. kWh.
  • I Danmark er der opstået et særligt marked for serviceaftaler, som giver mulighed for refusion af elafgiften ved opladning hjemme. Refusionsordningen har væsentlig betydning for konkurrencen, og Konkurrencerådet anbefaler at afskaffe den. Læs faktaark om refusion af elafgift.
  • Ladeoperatørerne i Danmark sælger typisk flere forskellige ydelser i én samlet pakke. Forbrugere, der køber eller lejer en ladeboks, vil således typisk købe service på ladeboksen og refusion af elafgift med i pakken. Derudover sælger nogle udbydere abonnementspakker, som samler opladning hjemme og opladning ude. Og flere store udbydere kobler desuden den samlede ladeløsning med husstandens elaftale.
  • Årsagen til, at markedet er præget af service- og abonnementsaftaler, skal primært findes i, at refusionsordningen tilskynder operatørerne hertil. Årsagen synes i mindre grad at være drevet af forbrugernes præferencer.
  • Produkter, som omfatter både ude- og hjemmeopladning, spiller en væsentlig rolle for, at konkurrencen på markedet ikke er velfungerende. De svækker prisgennemsigtigheden for forbrugerne, reducerer kundernes incitament til at bruge ladeløsninger fra andre operatører (multihoming) og medvirker til at markedet i realiteten fremstår opdelt i separate netværk.
  • Bundling, hvor ude- og hjemmeopladning sælges samlet, gør det unødigt svært for mindre og nye aktører at konkurrere om kunderne hos en stor aktør. Blandt andet fordi det kan være svært at sælge hjemmeløsninger uden at kunne tilbyde et stort ladenetværk ude.
  • Et midlertidigt forbud mod bundling vil også gøre det lettere at sammenligne priser fra forskellige udbydere og at gennemskue, hvad det koster at køre bil.

Læs analysen "Konkurrencen på markedet for opladning af elbiler".

Læs pressemeddelelse: "Elbilister går glip af konkurrencegevinster"

Notifikationer om fusioner, vejledninger og andet konkurrencestof

Når du abonnerer på denne mail, modtager du løbende nyt om fusionsanmeldelser og -godkendelser, vejledninger mv. Det er for dig, der arbejder professionelt inden for området.