Social Star
Social Star er et gratis undervisningsmateriale henvendt til 5., 6. og 7. klasse. Formålet med forløbet er at gøre eleverne i stand til at identificere og afkode kommerciel kommunikation på sociale medier.
Undervisningsforløbet er gratis at bruge, og du behøver ikke være ekspert i sociale medier for at undervise i det. Undervejs i forløbet er der lærervejledninger, som ikke er tilgængelige for eleverne.
Forløbet er inddelt i mini-forløb, hor materialets 11 aktiviteter fordelt over følgende tematiske mapper.
- Internettet kender dig
- Mød SoMe-stjernene
- Reklamejunglen
Social Star for 5.-6. klasse
Gå til materialet for 5.-6. klasseSocial Star for 7. klasse
Gå til materialet for 7. klasseI forløbet kan børn og unge få de grundlæggende kompetencer i forhold til at identificere og afkode kommerciel kommunikation på sociale medier. Det fulde forløb varer ca. 20 lektioner og strækker sig over 3 uger i danskundervisningen.
Forløbet er udarbejdet, så det bygger på de forenklede fælles mål for Dansk og arbejder med alle fire elevpositioner fra det tværgående emne "it og medier".
Social Star blev lanceret i 2015. I 2018 er forløbet blevet udbygget med materiale om online fælder.
I 2019 har Social Star fået en generel opdatering og aktiviteterne er blevet inddelt i tematiske mini-forløb. Endvidere er forløbet blevet opdateret med en ny video med Morten Münster, der blandt andet fortæller om, hvordan man kan se, at noget er markeret som reklame på sociale medier.