Lidl får godkendt køb af 11 tidligere Aldi-butikker

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har godkendt, at Lidl køber 11 tidligere Aldi-butikker af Rema 1000. Styrelsen har vurderet, at overtagelsen ikke hæmmer konkurrencen betydeligt og derfor kan ske uden indgreb fra konkurrencemyndighedernes side.

Vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jacob Schaumburg-Müller, siger:

Lidls køb af 11 butikker fra Rema 1000 har ikke givet anledning til konkurrencemæssige betænkeligheder. Det er et marked, som vi har et indgående kendskab til, og vi har ikke fundet konkurrencemæssige udfordringer eller modtaget indsigelser mod denne transaktion. Derfor har vi godkendt købet, som er en anmeldelsespligtig fusion.

Konkurrencemyndighederne har godkendt, at Lidl overtager 11 butiksejendomme, hvor Aldi tidligere har drevet dagligvarebutik. Sælger er Rema 1000. Butikkerne ligger i Bjerringbro, Brande, Esbjerg, Hadsund, Hirtshals, Holstebro, Slagelse, Stege, Viborg, Væggerløse og Aabybro.

Siden dagligvarekæden Aldi oplyste, at den vil trække sig ud af Danmark, har konkurrencemyndighederne vurderet og godkendt flere fusioner, hvor tidligere Aldi-butikker har skiftet ejer.

Konkurrencerådet godkendte i august 2023, at Rema 1000 overtager 114 tidligere Aldi-butikker. Der var tale om en godkendelse med tilsagn fra Rema 1000 om at frasælge tre butikker i Bjerringbro, Hadsund og Væggerløse til en eller flere konkurrenter. Det skyldtes, at Konkurrencerådet havde betænkeligheder ved, at fusionen kunne skade konkurrencen væsentligt i de tre lokalområder. Konkurrencerådet godkendte i november 2023 Lidl som ”egnet køber” af alle tre butikker.

Ligeledes i november 2023 godkendte Konkurrencerådet, at Salling Group overtager 13 tidligere Aldi-butikker fra Aldi. Også denne fusion blev godkendt med tilsagn, da Salling Group forpligtede sig til at frasælge en butik i Rødbyhavn og fremleje en butik i Stubbekøbing.

Pressekontakt

Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98