Landsret giver millionbøder i fynsk kartelsag

Østre Landsret har afgjort, at entreprenørvirksomhederne Jorton A/S og H. Skjøde Knudsen A/S skal betale bøder på henholdsvis 3 millioner kroner og 2 millioner kroner for at have overtrådt konkurrenceloven. Virksomhederne har udvekslet priser og koordineret tilbud i forbindelse med flere entreprenøropgaver.

• Et kartel er grov økonomisk kriminalitet. Konkurrerende virksomhederne aftaler at begrænse konkurrencen mellem sig.

• Aftalerne kan have forskellig karakter og for eksempel dreje sig om at koordinere tilbud, aftale priser, opdele markeder eller begrænse produktionen.

• Karteller er meget skadelige for kunderne og for økonomien i samfundet. Undersøgelser viser, at karteller i gennemsnit tager overpriser på 10-50 procent.

• Virksomheder kan straffes med bøder. Bøden vil normalt ikke overstige 10 procent af koncernomsætningen.

• Personer, herunder virksomhedens ledelse og overordnede ansatte, kan straffes med bøde samt med fængsel i op til seks år.

• Det er muligt at slippe for straf. Det kræver blandt andet, at man er den første karteldeltager, der henvender sig til myndighederne.