Pressemeddelelse

Ny rådgivningsenhed skal styrke statens indkøb

Den 1. april åbner et nyt statsligt kompetence- og videncenter under navnet ”Rådgivningsenheden – Statens indkøb”. Centret hjælper ministerier, styrelser og øvrige statslige institutioner med at lave gode indkøb, sende opgaver i udbud og indgå kontrakter af høj faglig kvalitet. Rådgivningsenheden bliver bemandet med eksperter fra Moderniseringsstyrelsen og fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Rådgivningsenhedens tilbud til statslige institutioner

Rådgivningsenheden tilbyder forskellige rådgivningsydelser - både juridiske, praktiske og kommercielle inden for indkøb, udbud og kontrakter.

Basisydelserne kan de statslige institutioner benytte uden videre, mens de øvrige ydelser kan tilkøbes. Fra 1. april tilbyder rådgivningsenheden følgende ydelser:

  • Svar på spørgsmål om indkøb, udbud eller kontrakter Udbudsskabeloner

  • Kurser, gå-hjem-møder og netværk

  • Mentor-forløb for nye indkøbere i staten
  • Ugentlige videns-cafeer

Rådgivningsenheden vil løbende tilbyde nye ydelser, bl.a. notater om udbudsretlige problemstillinger, kvalitetssikring af udbudsmaterialer, projektledelse, gennemførelse af standardudbud og bistand til klagesager.

Ydelserne vil løbende blive stillet til rådighed for de statslige institutioner frem til fuld implementering i 2020.

Pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Når du tilmelder dig, vil du modtage alle pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder om Konkurrencerådets afgørelser, analyser m.v.