Øvrige nyheder
Vi kan ikke bryde monopoler
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan ikke bryde monopoler. Men vi kan gribe ind, så monopolet ikke ulovligt forhindrer nye deltagere i at få fodfæste på markedet.

Af Agnete Gersing, direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Det må derfor være en misforståelse, når Ole Birk Olesen (LA) i et indlæg i Børsen tirsdag konstaterer ”Monopolet er en uønsket konsekvens af statsstøtten, som det er Konkurrencestyrelsens opgave at bryde.”
I den konkrete sag har Konkurrencerådet grebet ind i forhold Berlingske Medias og JP/Politikens Hus’ adfærd på markedet for medieovervågning. Her har rådet i sommer sikret en løsning, som giver konkurrencen markant bedre vilkår, end den tidligere har haft.
Det er ikke forbudt at være et monopol eller en meget stor spiller på et marked. Og det er ikke vores opgave at opbryde monopoler. Men vi kan gribe ind, når en virksomhed "misbruger sin dominerende stilling", som det hedder i konkurrenceloven.
Det gælder også for markedet for arkivering af medieovervågning, som Ole Birk Olesen spørger til. Vi kan ikke med konkurrenceloven i hånden opbryde et monopol, som Infomedia måtte have. Det er det simple svar på det spørgsmål, som Ole Birk Olesen stiller.
Vi vil fortsat holde øje med, at store virksomheder, herunder Infomedia, ikke misbruger deres dominerende stilling. Og gribe ind hvis det sker.
Ole Birk Olesen opfordrer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at holde sig til at sikre fri konkurrence. Jeg kan forsikre ham og alle danskerne om, at fri konkurrence og velfungerende markeder præcis er det, som vi arbejder for hver dag.
Bragt i Børsen 12. september 2013