Analyse

Analyse af konkurrencesituationen på detailmarkedet for el

Der er ikke tegn på, at koncernforbundne elselskaber har særlige konkurrencefordele på detailmarkedet for el. Det viser en analyse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har udarbejdet som et bidrag til Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets overordnede konkurrenceanalyse af elmarkedet.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse viser, at konkurrencen på detailmarkedet for el kunne være bedre. Der er dog ikke tegn på, at koncernforbundne selskab klarer sig bedre i konkurrencen målt ved fx prisniveau, avancer og vækst i markedsandele end selskaber, der ikke er koncernforbundne. Et koncernforbundet selskab er et selskab, der indgår i samme koncern som et netselskab.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens analyse er udarbejdet som opfølgning på el-reguleringsudvalgets anbefalinger og forsyningsstrategiens princip om konkurrenceudsættelse af ikke-monopolopgaver.