Forbrugerforhold

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen håndhæver en række forbrugerbeskyttende regler og understøtter rammerne for samspillet mellem forbrugere og virksomheder med det formål at skabe velfungerende markeder, vækst og høj forbrugervelfærd.

Styrelsen bidrager til udvikling af ny forbrugerpolitik og regulering, analyserer markedsforhold samt formidler forbrugerinformation til forbrugere og virksomheder.

PRESSEKONTAKT

Kontakt presseafdelingen på telefon 41 71 50 98.

Analyser og publikationer

Realkredit- og prioritetslån. Priser og markedsudvikling

19. februar 2019

Realkreditinstitutternes bidragssatser har ligget på et stabilt niveau siden de seneste større prisforhøjelser i 2016, mens listepriserne for gebyrer ved lånoptagelse er steget. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggør i dag ”Realkredit- og prioritetslån. Priser og markedsudvikling”.

Bookingplatforme, hoteller og forbrugere

01. februar 2019

Digitaliseringen har skabt muligheder for både turister og hotelbranche. De seneste år har der været markant vækst i den danske hotelbranche, og bookingplatforme har givetvis medvirket til at øge efterspørgslen efter overnatninger i Danmark. Bookingplatformene er af stor værdi for danske forbrugere, men har dog også skabt visse udfordringer.

Consumers benefit from a standardised front page to loan offers

19. december 2018

Consumer inactivity in the mortgage market reduces consumer welfare and providers’ incentive to innovate and compete. This has led The Danish Competition Council to recommend an introduction of a simple frontpage to mortgage loan offers based on an experimental study using behavioural insights.

Adfærdsbaseret forbrugerregulering

24. oktober 2018

Regeringens forbrugerpolitiske strategi – Forbruger i en digital verden – sætter fokus på, hvordan regler og krav påvirker både virksomheder og forbrugere i en ny digital virkelighed. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har til brug for strategien gennemgået al forbrugerrettet lovgivning ud fra et adfærdsvidenskabeligt perspektiv.