Øvrige nyheder

Fakta: Refusion af elafgift

Faktaarket er udgivet i forbindelse med Konkurrencerådets analyse ”Konkurrencen på markedet for opladning af elbiler”.

Konkurrencerådet anbefaler, at den nuværende refusionsordning for opladning ved hjemmet afskaffes.

  • Elafgiften i Danmark er blandt de højeste i EU.
  • Forbrugerne har dog mulighed for at købe en serviceaftale, som omfatter refusion af den elafgift, de har betalt på den strøm, de har anvendt til opladning af deres el- eller plug-in-hybrid-bil.
  • Det er kun den ladeoperatør, der via serviceaftalen har ansvaret for driften af boksen, som kan få refusion og derefter afregne med forbrugeren.
  • I Danmark er der derfor opstået et særligt marked for serviceaftaler til private ladebokse, fordi det giver forbrugerne adgang til refusion.
  • Refusionsordningen har skabt grundlag for en praksis, hvor serviceaftalen på den private ladeboks hjemme sælges sammen med et abonnement på opladning ude. Samtidig tilskynder momsreglerne ladeoperatører til at koble serviceaftaler med andre aftaler som for eksempel husstandens el-aftale. Begge dele er årsag til, at lademarkedet i dag er præget af service- og abonnementsaftaler.
  • De mange service- og abonnements aftaler spiller en væsentlig rolle for, at konkurrencen på markedet ikke er velfungerende. Læs faktaark om priser og ydelser
  • Ordningen med refusion indebærer, at det er ladeoperatøren, der har det fulde driftsansvar for ladeboksen, hvorfor det typisk er dyrt for forbrugeren at skifte til en anden ladeoperatør. Det kan koste flere tusinde kroner for nedtagning af ladeboks, køb og installation af ny ladeboks, og det kan være et relativt stort beløb sammenlignet med de årlige udgifter til opladning.
  • Forbrugere, som i mindre omfang oplader elbilen hjemme, får ikke noget ud af at have en serviceaftale, som omfatter refusion. Serviceaftalen koster typisk 800-1.200 kroner årligt. For at opnå en refusion i den størrelsesorden, skal forbrugeren hjemmeoplade til omkring 5.000-10.000 kilometers kørsel. Selv med et kørselsbehov på 20.000 kilometer vil serviceaftalen koste omkring en tredjedel af det beløb, forbrugeren kan få refunderet.
  • Ejere af elbiler, der har et elopvarmet hus, har ikke mulighed for at få refusion. Det skyldes, at de allerede betaler en lav elafgift på alt elforbrug over 4.000 kWh årligt.

 

Forklaring af illustration: Betalingen for serviceaftalen kan udgøre en væsentlig del af den betalte refusion af elafgiften. For en elbilist, som oplader hjemme svarende til 5-10.000 km om året, vil prisen på serviceaftalen helt eller i vidt omfang svare til refusionen. I disse tilfælde er der således begrænset gevinst ved en serviceaftale. 


 

Læs pressemeddelelse: "Elbilister går glip af konkurrencegevinster"

Notifikationer om fusioner, vejledninger og andet konkurrencestof

Når du abonnerer på denne mail, modtager du løbende nyt om fusionsanmeldelser og -godkendelser, vejledninger mv. Det er for dig, der arbejder professionelt inden for området.