Afgørelse

Nummer
SIF-14/10260

Emner

  • §11 a - Konkurrenceforvridende støtte

Indskærpelse vedrørende Kommunens mulige konkurrenceforvridende støtte til Foreningen

Virksomheder har mulighed for at bede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om en vejledende udtalelse om fx et påtænkt tiltag. Skriftlige vejledende udtalelser vil blive offentliggjort på styrelsens hjemmeside. Styrelsen har desuden mulighed for at anvende indskærpelser over for virksomheder. Skriftlige indskærpelser vil blive offentliggjort på styrelsens hjemmeside. Offentliggørelsen vil som udgangspunkt ske i anonymiseret form. Vejledende udtalelser og indskærpelser er ikke afgørelser og kan ikke indbringes for Konkurrenceankenævnet.

 

Baggrund 

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen modtog i august 2014 en henvendel se om, at Foreningen muligvis anvendte et offentligt tilskud fra Kommunen til restaurantdrift på kommercielt plan i Havnen.

Ifølge det oplyste stillede Kommunen lokalerne vederlagsfrit til rådighed for Foreningen, som fra lokalerne bl.a. bortforpagtede en restaurant. Kommunen afholdt endvidere udgifterne til udvendig vedligeholdelse, forsikringer samt driftsudgifter til varme, el og vand.

Tilskuddet blev oprindeligt ydet i henhold til folkeoplysningsloven.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har på baggrund af henvendelsen kontaktet Kommunen og Foreningen og fået oplyst:

  • At Kommunen stillede lokalerne vederlagsfrit til rådighed for Foreningen
  • At Foreningen bortforpagtede restaurationsdelen til tredjemand
  • At bygningerne er opført i samarbejde mellem Kommunen og Foreningen, som begge har bidraget økonomisk hertil
  • At Foreningen endvidere har afholdt udgifter til inventar
  • At Kommunen oplyste Foreningen, at de ikke måtte drive restaurationsvirksomhed på kommercielt niveau, men alene måtte servere for Foreningens medlemmer, hvilket restauranten tydeligt skulle skilte med.

Kommunen oplyste i øvrigt, at de selv fandt, at der var tale om ulovlig støtte efter konkurrencelovens regler, idet Foreningen agerede som en kommerciel restauration.

Kommunen ophævede derfor brugsretsaftalen med Foreningen pr. 1. februar 2015. Kommunen har oplyst, at der er indgået en ny forpagtningsaftale, som trådte i kraft den 15. april 2015. Det er Kommunens opfattelse, at lokalerne er bortforpagtet på markedsmæssige vilkår.

Konkurrencelovens § 11 a

Det fremgår af konkurrencelovens § 11 a, stk. 1, at Konkurrencerådet kan udstede påbud om, at støtte, der er ydet ved hjælp af offentlige midler til fordel for bestemte former for erhvervsvirksomhed, skal bringes til ophør eller tilbagebetales. Sådanne påbud kan udstedes når støtten:

  • direkte eller indirekte har til formål eller til følge at forvride konkurrencen, og
  • ikke er lovlig i henhold til offentlig regulering (jf. § 11 a, stk. 2).

Erhvervsvirksomhed

Begrebet erhvervsvirksomhed i konkurrencelovens § 11 a, stk. 1, skal i overensstemmelse med konkurrencelovens § 2, stk. 1, forstås bredt.

Virksomhedsbegrebet omfatter således enhver enhed, som udøver økonomisk virksomhed, uanset denne enheds retlige status og dens finansieringsmåde. Det kan derfor også omfatte foreninger, jf.

Konkurrencerådets afgørelse af 19. december 2012 om FOF-Landsorganisationens vedtægter.

Støtte

Støtte omfatter enhver form for hel eller delvis omkostningsdækning, der er ydet med offentlige midler. Det fremgår af forarbejderne til konkurrenceloven, at støttebegrebet ikke alene omfatter direkte kontante tilskud men også indirekte støtte.

Ved udlejning af bygninger, lokaler eller grunde til en leje, der er lavere end markedslejen, vil lejer spare nogle udgifter i forhold til, hvis bygningen, lokalet eller grunden blev udlejet til markedslejen. De sparede udgifter udgør dermed en økonomisk fordel for lejer og vil være omfattet af støttebegrebet i konkurrencelovens § 11 a.

Konkurrenceforvridning

Konkurrenceforvridningen opstår, når en virksomhed opnår en økonomisk fordel, som andre virksomheder på markedet ikke har adgang til. I så tilfælde vil konkurrencen blive forvredet mellem de virksomheder, der får støtte, og dem som ikke får.

Konkurrenceforvridende støtte omfatter således enhver økonomisk fordel, der favoriserer bestemte former for erhvervsvirksomhed i forhold til anden konkurrerende erhvervsaktivitet på det danske marked. Der vil derfor kunne være tale om en forvridning af konkurrencen, hvis det offentlige vederlagsfrit stiller lokaler til rådighed og/eller dækker udgifter til forbrug og vedligeholdelse, og ydelsen ikke samtidig er tilgængelig for konkurrerende virksomheder.

Afgørelse

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ikke truffet afgørelse om, hvorvidt der er tale om konkurrenceforvridende støtte ydet fra Kommunen til Foreningen i strid med konkurrencelovens § 11 a. Dette skyldes blandet andet, at Kommunen har opsagt brugsretsaftalen med Foreningen og at forholdet derfor ikke længere er aktuelt.

Styrelsen har således ikke truffet afgørelse om ophør eller tilbagebetaling og finder under henvisning til konkurrencelovens § 14, stk. 1, 4. pkt., ikke på nuværende tidspunkt anledning hertil. Styrelsen vil til hver en tid kunne genoptage sagen, hvis styrelsen på baggrund af nye klager eller på anden vis erfarer, at der er grundlag herfor. En beslutning efter konkurrencelovens § 14, stk. 1, 4. pkt., om ikke at behandle en sag, kan ikke påklages til Konkurrenceankenævnet, jf. konkurrencelovens § 19, stk. 3.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal imidlertid indskærpe, at det udgør en overtrædelse af konkurrencelovens § 11 a, hvis en virksomhed ydes konkurrenceforvridende støtte, der ikke er lovlig i henhold til offentlig regulering.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal videre indskærpe, at man – såfremt der modtages støtte f.eks. i form af huslejefritagelse og/eller dækning af udgifter til forbrug og vedligeholdelse – skal sikre, at støtten ikke virker konkurrenceforvridende.

En indskærpelse er ikke en afgørelse og kan ikke indbringes for Konkurrenceankenævnet.