Afgørelse

Nummer
4/0120-0100-0048/ISA/TWA

Emner

  • § 11 / art. 102 - misbrug af dominerende stilling

Forbruger-Kontakts klage over Post Danmarks priser og vilkår for magasinpost

Post Danmark har misbrugt sin dominerende stilling

Pressemeddelelse - 30. august 2007

Konkurrencerådet har i dag afgjort, at Post Danmark har overtrådt konkurrenceloven ved at misbruge sin dominerende stilling på markedet for magasinpost, dvs. omdeling af uge- og månedsblade, foreningsblade m.v.

Jeg er tilfreds med dagens afgørelse, der vil forbedre konkurrencen på postmarkedet til gavn for forbrugerne. Det er vigtigt, at virksomheder med en dominerende stilling på et marked ikke svækker konkurrencen yderligere ved at holde konkurrenterne ude
, siger Konkurrencestyrelsens direktør Agnete Gersing.

Post Danmarks pris- og rabatsystem på markedet for magasinpost har gjort det dyrt for Post Danmarks kunder at lægge omsætning over til andre distributører. Omvendt blev kunderne belønnet med lave priser for at lægge mest mulig omsætning hos Post Danmark. Pris- og rabatsystemet har ikke kunne begrundes ud fra omkostningerne.

Andre distributørers muligheder for at etablere sig og konkurrere med Post Danmark er derfor blevet hæmmet, også selvom konkurrenterne måtte være ligeså effektive som Post Danmark.

Post Danmark har desuden foretaget ulovlig diskrimination mellem sine kunder ved at tilbyde forskellige rabatter og nedslag i listeprisen over for kunder, som er i konkurrence med hinanden.

Markedet for magasinpost har en årlig omsætning på mellem en halv og en hel mia. kr.

Konkurrencerådet har påbudt Post Danmark senest den 1. januar 2008 at indrette sit rabatsystem, så det ikke er i strid med konkurrenceloven.

Også i 2004 afgjorde Konkurrencerådet, at Post Danmark havde misbrugt sin dominerende stilling, dengang på markedet for adresseløse forsendelser (reklameforsendelser) ved at bruge ekskluderende og diskriminerende priser, som holdt konkurrenterne ude af markedet.

Dagens afgørelse vedrører overtrædelser i 2004 og 2005. Konkurrencestyrelsen har ikke foretaget en nærmere analyse af Post Danmarks priser og rabatter i 2006 og 2007