Spørgsmål og svar
Spørgsmål og svar om VandData
VandData er det indberetningssystem, som vandselskaber bruger til indberetning af data til brug for de økonomiske rammer og benchmarking.
Du skal logge ind med NemLog-in medarbejdersignatur og have tildelt adgang til VandData.
Du skal bruge fanen "NemID nøglefil" (ikke MitID eller MitID Erhverv) og logge på med din medarbejdersignatur, når du logger på VandData.
Det er selskabets NemID-administrator, der kan tildele adgang til VandData.
Du kan læse mere om tildeling af rettigheder til VandData i vores vejledning, som kan findes her.
Ja, det kan du, når du er logget ind i VandData.
- Under "Min side" kan du rette telefonnummer, og om du vil modtage notifikationer (mails om afgørelser mv.).
- Under "Selskabets side" kan du slette din og andres brugere for selskabet.
Du skal logge ind med NemLog-in medarbejdersignatur og have tildelt adgang til VandData.
Hvis der er driftsproblemmer med NemLog-in, vil det derfor påvirke VandData.
I kan følge med i NemLog-in driftsstatus på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside digitaliser.dk.
“Application error: a client-side exception has occurred (see the browser console for more information)”
Hvis du får ovenstående fejlmeddelelse, når du forsøger at tilgå en indberetning, skal du kontakte os på vand@kfst.dk. Fejlen kræver manuel behandling fra os, før du kan tilgå indberetningen igen.
Når du går til fanen Indsend, vil systemet foretage en samlet gennemgang af indberetningen for at sikre, at alle felter er udfyldt korrekt.
Hvis du oplever, at systemet viser teksten ”henter data” i mere end 30 sekunder, skal browseren opdateres manuelt. Det gør du ved at klikke på Ctrl + Shift + r.
De røde advarselstrekanter kan hjælpe med at identificere, hvor der mangler udfyldelse af obligatoriske oplysninger.
Hvis du får røde trekanter på trods af, at alle obligatoriske felter er udfyldt, skyldes det, at systemet mangler at genvalidere feltet/felterne.
Du kan få systemet til at genvalidere ved at skifte til en anden fane eller opdatere browseren (Ctrl + Shift + r).
Hvis du slet ikke kan tilgå selskabets indberetninger, skyldes det, at du mangler læse- eller skrive-adgang for selskabet.
Disse adgange skal du få tildelt af selskabets IT-administrator (via erhvervsfuldmagt på personniveau) eller af revisionsselskabets IT-administrator (hvis revisionsselskabet har fået erhvervsfuldmagt).
Vejledning til IT-administratorer kan findes på vores vejledningsside under ”Vejledninger til VandData”.
Hvis du har adgang til selskabets indberetninger, men ikke kan godkende i revisorfanen, skyldes det, at du mangler revisorrollen, som tildeles af os.
Alle selskaber skal oplyse os, hvem deres specifikke revisorer er, så vi kan tildele rollen til de rette.
Hvis selskabet mener, at de har oplyst dette, skal du tage kontakt til os via vand@kfst.dk.
VandData
Her foretager drikke- og spildevandsselskaberne indberetninger til økonomiske rammer og benchmarking. Du skal bruge fanen "NemID nøglefil" og logge på med din medarbejdersignatur.