Vurdering af pålidelighed
Enhed for pålidelighedsvurdering
Enhed for pålidelighedsvurdering udarbejder vejledende udtalelser ved udbud og kontrakter, hvor en virksomhed, der er omfattet af en udelukkelsesgrund, ønsker at dokumentere pålidelighed
Nye krav til pålidelighedsvurdering
Fremover skal offentlige ordregivere indhente vejledende udtalelser til vurdering af pålidelighed i offentlige udbud, hvor en virksomhed er omfattet af en udelukkelsesgrund og ønsker at dokumentere sin pålidelighed.
På denne side kan du finde skabeloner og guides til, hvordan du som ordregiver skal anmode styrelsen om en vejledende udtalelse, og hvordan du som virksomhed kan afgive dokumentation for pålidelighed
En samlet vejledning forventes offentliggjort i januar 2023.
Find skabeloner og guides her
Her finder du skabeloner og guides i de nye regler om dokumentation og vurdering af pålidelighed.
Ofte stillede spørgsmål
Her finder du generelle spørgsmål og svar omkring de nye krav til vurdering af pålidelighed og dokumentation.
En pålidelighedsvurdering er en vurdering af, om en virksomhed, der er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde, har truffet tilstrækkelige foranstaltninger til at dokumentere sin pålidelighed.
Hvis en virksomhed i tilstrækkelig grad kan dokumentere sin pålidelighed, så kan ordregiver ikke udelukke virksomheden fra en igangværende udbudsprocedure eller bringe en igangværende kontrakt til ophør.
Alle offentlige ordregivere, der i forbindelse med offentlige udbud, konstaterer, at en virksomhed er omfattet af en eller flere udelukkelsesgrunde, skal anmode om en vejledende udtalelse, når
- Virksomheden ønsker at dokumentere sin pålidelighed, og
- Virksomheden har udsigt til at få en kontrakt tildelt, blive prækvalificeret eller allerede har fået tildelt kontrakten
Det følger af udbudsloven § 138, stk. 1., 2. pkt., at offentlige ordregivere er forpligtet til at indhente og afvente en vejledende udtalelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om, hvorvidt en virksomheds dokumentation for pålidelighed er tilstrækkelig i henhold til udbudslovens § 138, stk. 3.
Ordregivere er desuden forpligtet til indsamle og indsende den nødvendige dokumentation fra virksomheden, som skal lægges til grund for styrelsens vejledende udtalelse.
Pligten til at anmode om en vejledende udtalelse hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen træder i kraft 1. januar 2023. Det betyder, at pligten alene gælder for udbud og kontrakter, hvor udbudsbekendtgørelsen er offentliggjort efter 1. januar.
På Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside kan man finde vejledning i form af:
- Korte guides der giver en hurtig indføring i reglerne for, hvordan ordregivere skal indhente pålidelighedsvurderinger, og virksomheder kan dokumentere pålidelighed.
- Skabeloner der kan anvendes af ordregivere, når de skal anmode om en vejledende udtalelse og til virksomheder, når de vil afgive dokumentation for pålidelighed.
- Et spørgsmål/svar-modul (FAQ) om reglerne for pålidelighedsvurderinger og vejledende udtalelser.
En længere vejledning, der supplerer ovenstående, forventes offentliggjort i januar 2023.
Fra d. 2. januar 2023 kan styrelsen desuden kontaktes på e-mail ep@kfst.dk, som er knyttet til Enhed for pålidelighedsvurdering.
Indholdsoversigt
Her kan du finde de hyppigste spørgsmål og svar om pålidelighedsvurdering og dokumentation af pålidelighed.
-
Gældende ret
Se gældende regler for dokumentation- og vurdering af pålidelighed, som følger af udbudsloven fra d. 1. januar 2023
-
Guide & skabelon for ordregivere
Se hvordan du som ordregiver anmoder om en vejledende udtalelse
-
Guide & skabelon for virksomheder
Se hvordan du som virksomhed kan afgive dokumentation for pålidelighed
-
FAQ
Få svar på spørgsmål om pålidelighedsvurderinger og dokumentation af pålidelighed
Seneste nyt
Se alle nyheder om udbud-
Nyt krav til pålidelighedsvurderinger ved udbud
Fra årsskiftet skal offentlige ordregivere indhente vejledende udtalelser om pålidelighed hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. I udtalelserne vurderes det, om tilbudsgivere har truffet foranstaltninger, som gør, at de kan vinde en kontrakt, som er sendt i udbud, selv om tilbudsgiverne er omfattet af en eller flere af udbudslovens udelukkelsesgrunde.
Læs mere
-
Nye krav til pålidelighedsvurderinger træder i kraft 1. januar 2023
Her kan du få et overblik over, hvad du har i vente, når de nye krav til pålidelighedsvurderinger i udbud træder i kraft 1. januar 2023.
Læs mere
Tilmeld dig nyhedsbrevet: Nyt om udbud
I nyhedsbrevet orienterer styrelsen løbende om de nyeste vejledninger, udbudsregler, arrangementer om udbud og andre nyheder om udbud og indkøb.