Pressemeddelelse

Folketinget vedtager ændring af markedsføringsloven

Folketinget har i dag vedtaget en ændring af markedsføringsloven, som forlænger forældelsesfristen på bestemte områder fra to år til fem år. Dermed får Forbrugerombudsmanden mulighed for at forfølge sager, hvor den vildledende markedsføring først kan konstateres efter to år.

Fra 1. juli 2020 vil der være længere forældelsesfrist i forbindelse med sager om vildledende markedsføring af fast ejendom, boligkreditaftaler og abonnementer, hvor der er angivet en fast pris (eksempelvis mobilabonnementer). De nye regler indebærer, at forældelsesfristen for vildledende markedsføring på de tre områder forlænges fra to til fem år.

På alle tre områder er der set eksempler, hvor en forældelsesfrist på to år har vist sig at være utilstrækkelig. Forbrugeren har først haft mulighed for at opdage, at markedsføringen var vildledende efter udløbet af den hidtidige forældelsesfrist. For eksempel fordi den faste ejendom har været et projektkøb eller vilkårene for abonnementet blev ændret efter udløbet af fristen.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har som den ansvarlige myndighed for markedsføringsloven deltaget i det lovforberedende arbejde.

De nye regler træder i kraft den 1. juli 2020.

Læs Erhvervsministeriets pressemeddelelse

For yderligere information:

Kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98

Pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Når du tilmelder dig, vil du modtage alle pressemeddelelser fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, herunder om Konkurrencerådets afgørelser, analyser m.v.

For at se dette indhold, skal du acceptere cookies.