EU-kommissionen skal behandle Nets/Mastercard-fusion

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har oversendt sagen med fusionen af Mastercard og dele af Nets til EU-Kommissionen. Det skyldes, at styrelsen efter at have gennemført en række undersøgelser vurderer, at fusionen kan påvirke konkurrencen i Danmark og andre EU-lande, ligesom den kan påvirke samhandlen mellem EU-medlemsstaterne.

Fakta om fusionskontrol

• Ifølge konkurrenceloven skal en fusion, der ikke hæmmer den effektive konkurrence betydeligt, godkendes. Omvendt skal fusioner, som hæmmer den effektive konkurrence på et marked betydeligt, forbydes.

• En fusion skal som hovedregel anmeldes til EU-kommissionen, når de involverede virksomheders omsætning overstiger visse tærskler. Omsætningstærsklerne for anmeldelse til EU er:
    • alle de deltagende virksomheder tilsammen har en samlet omsætning på verdensplan, der overstiger 5 mia. EUR og
    • mindst to af de deltagende virksomheders samlede omsætning i EU overstiger 250 mio. EUR, medmindre hver af de deltagende virksomheder har over to tredjedele af EU- omsætning i én og samme medlemsstat.

• Hvis ikke transaktionen overstiger EU-tærsklerne, vil fusionen som udgangspunkt skulle anmeldes og vurderes i Danmark, hvis de involverede virksomheders omsætning tilsammen overstiger 900 mio. kr. i Danmark, og de begge omsætter for minimum 100 mio. kr. i Danmark.

• En medlemsstat kan henvise en fusion til Kommissionen, hvis følgende to betingelser er opfyldt:
    • Fusionen skal påvirke samhandlen mellem medlemsstaterne, og

• Der skal være fare for, at fusionen kan påvirke konkurrencen betydeligt i den eller de medlemsstater, der har fremsat anmodningen.

• Herefter er det op til EU-kommissionen at beslutte, om den vil imødekomme medlemsstatens anmodning og overtage vurderingen af fusionen.