Nyt samarbejde med hoteller skal øge konkurrencen mellem bookingportaler

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen samarbejder med Dansk Erhverv og HORESTA om at hjælpe danske hoteller med at få bedre aftaler med og øge konkurrencen mellem bookingportalerne.

Eksempler på nogle af mulighederne for hotellerne:

• Hotellerne har bl.a. mulighed for at fastsætte forskellige priser og vilkår på hotelværelser på bookingportalerne. Det betyder, at hotellerne kan forhandle individuelle priser og vilkår (fx at et hotelophold er inkl. morgenmad) med de enkelte bookingportaler.
  • Hotellerne har mulighed for at tilbyde en kunde en lavere værelsespris end bookingportalerne, hvis kunden henvender sig personligt, fx i receptionen, eller gennem andre direkte kanaler (fx telefonisk eller e-mail), så længe dette foregår gennem andre salgskanaler end hotellets egne åbne online salgskanaler. Hotellerne har ligeledes mulighed for at tilbyde lavere værelsespriser og andre fordelagtige vilkår til lukkede kundegrupper, fx gennem loyalitetsprogrammer.
  • Hotellerne har mulighed for at markedsføre sig over for tidligere kunder – også dem der har booket gennem bookingportalerne. Det betyder, at hotellerne kan tage direkte kontakt til en tidligere kunde, selvom kunden havde booket hotelværelset gennem en bookingportal. Det giver hotellerne mulighed for at markedsføre sig direkte over for kunden, fx med fordelagtige tilbud.