Offentlig høring over konsortievejledning

Erhvervslivets organisationer og andre interessenter får mulighed for at komme med høringssvar til Konkurrencerådets kommende opdatering af vejledningen ”Konsortiesamarbejde i forhold til konkurrenceloven”.

Kort om konsortier

Et konsortium er et samarbejde mellem virksomheder. Ofte vil der være tale om, at konsortiedeltagerne går sammen om at udføre en offentlig eller privat opgave.

Mange samarbejder og konsortier vil være lovlige i forhold til konkurrencereglerne. Det kan enten være, fordi deltagerne ikke er konkurrenter i forhold til opgaven, eller fordi fordelene for blandt andet kunderne ved at gå sammen overstiger de konkurrencemæssige ulemper. Så længe deltagerne ikke er konkurrenter, vil selve det, at de danner et konsortium, normalt ikke i sig selv være problematisk i forhold til konkurrencereglerne.

Hvis der derimod er tale om, at deltagerne er aktuelle eller potentielle konkurrenter, vil det skulle vurderes, om konsortiet har til formål eller til følge at begrænse konkurrencen. Hvis det er tilfældet, og konsortiet ikke er omfattet af bagatelreglerne eller af en gruppefritagelse, vil konsortiet alene være lovligt, hvis det medfører effektivitetsfordele. Gevinsterne skal endvidere komme forbrugerne til gode, og samarbejdet og de konkurrencebegrænsende elementer i samarbejdet må ikke gå videre end det, der er nødvendigt for at løse opgaven.