Flere virksomheder overholder gebyrreglerne

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har undersøgt fire branchers opkrævning af betalingskortgebyrer hos deres kunder. Generelt overholder virksomhederne reglerne. I restaurations- og hotelbranchen tog hver femte virksomhed dog højere gebyrer end tilladt.

Kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Martin Nyvang, siger:

Det er meget positivt, at virksomhederne er mere opmærksomme på at overholde reglerne, og at de ikke tager højere gebyrer, end de må. Set i lyset af vores tidligere undersøgelser går det den rigtige vej.
Der er måske tale om små beløb, når det kommer til den enkelte forbruger. Men samlet set kan det løbe op i rigtig mange penge, hvis en virksomhed tager højere gebyrer end tilladt.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens undersøgelse viser, at langt de fleste virksomheder overholder gebyrreglerne.

De fire undersøgte brancher er:

• Restaurations- og hotelbranchen, hvor hver femte af de 20 undersøgte virksomheder tog højere gebyrer end tilladt
  • Rejsearrangørbranchen, hvor ingen af de otte adspurgte virksomheder tog for høje gebyrer
  • Netbutikker i kosmetikbranchen, hvor én ud af 14 tog højere gebyrer end tilladt
  • Netbutikker i legetøjsbranchen, hvor én ud af 19 opkrævede for høje gebyrsatser

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har desuden undersøgt, om virksomheder, der får rabat på indløsning af deres kortbetalinger, overfører rabatten til deres kunder.

Blandt 123 undersøgte virksomheder opkrævede en stor del slet ikke gebyrer hos deres kunder. Otte virksomheder modtog en advarsel fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, fordi de ikke tog højde for rabatten, når de opkrævede gebyrer hos deres kunder. Syv virksomheder ændrede frivilligt praksis, og én virksomhed fik efterfølgende et endeligt påbud om at overholde reglerne.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil også i 2016 føre løbende tilsyn med, at virksomhederne overholder reglerne.

En lignende undersøgelse fra april 2014 af 45 netbutikkers opkrævning af gebyrer viste, at hver tredje tog højere gebyrer end tilladt. Læs mere om undersøgelsen her.

På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, kan forbrugerne læse mere om reglerne for betalingskort og gebyrer For yderligere information

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat på tlf. 4171 5098

Fysisk handel:

• Ved betaling med debetkort, fx Dankortet, må butikken ikke opkræve et gebyr af kunden
• Ved betaling med kreditkort, fx MasterCard, må butikken opkræve et gebyr af kunden. Gebyret må dog ikke være højere end det beløb, butikken selv betaler til virksomheden, der indløser kortet
• Får butikken en rabat af sin indløser, skal forbrugerens gebyr nedsættes tilsvarende

Nethandel:

• Netbutikker må opkræve et gebyr af kunden. Gebyret må dog ikke være højere end det beløb, netbutikken selv betaler til virksomheden, der indløser kortet.
• Reglen gælder uanset, om kunden betaler med debet- eller kreditkort

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen