Netbutikker tager for høje kortgebyrer

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har undersøgt 45 netbutikkers opkrævning af betalingskortgebyrer hos deres kunder. 15 af dem fik tilsendt advarsel om ikke at tage højere gebyrer end tilladt.

På baggrund af oplysninger fra 45 adspurgte netbutikker og deres indløsere advarede Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen 15 netbutikker om, at de tog for høje gebyrer. Tre netbutikker, som ikke reagerede på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens advarsel, fik efterfølgende påbud om at overholde reglerne.

I fire af sagerne indgår betaling med dankort, mens de resterende 11 sager alene vedrører betaling med internationale kort.

I den groveste af de 15 sager tog netbutikken et gebyr på 4 procent af det samlede køb, når kunderne betalte med et internationalt betalingskort. Den tilladte gebyrstørrelse var 1,25 procent.

Ifølge betalingstjenesteloven må netbutikker og andre erhvervsdrivende ikke opkræve et højere gebyr for brug af betalingskort fra deres kunder end det beløb, de selv betaler til den virksomhed, der indløser kortet.

De 45 netbutikker er tilfældigt udvalgte og sælger produkter som eksempelvis elektronik, hårde hvidevarer, kosmetik, tøj og sko.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil også fremover føre løbende tilsyn med, at netbutikkerne overholder reglerne.

Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing, siger:

Vores undersøgelse indikerer, at de fleste netbutikker ikke tager højere gebyrer, end de må. Men det er foruroligende, at en tredjedel af netbutikkerne i vores stikprøve tager for høje gebyrer. Alle butikker har efterfølgende oplyst, at de nu følger vores anvisninger.

For yderligere information kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.

Læs rapporten ”Resultater af undersøgelse i internethandel om overholdelse af betalingstjenestelovens § 80, stk. 5”