Plads til forbedring i biografen

01. juli 2016

Slagtilbud på biografbilletter – nej vel? Hvornår har du sidst oplevet din biograf kæmpe benhårdt om din gunst?

Søren Bo Rasmussen, kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Søren Bo Rasmussen

Af kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Søren Bo Rasmussen 

Næsten alle biografer i Danmark har været bundet af, at de kun måtte give rabatter på over 20 procent på biografbilletter, hvis Foreningen af Filmudlejere i Danmark havde godkendt det. Og indtil 2010 slet ingen rabat uden godkendelse af distributøren af filmen. 

Aftalerne mellem Foreningen af Filmudlejere i Danmark og Danske Biografer har begrænset konkurrencen, og Konkurrencerådet afgjorde i maj, at de var ulovlige.

Bag afgørelsen ligger en større og veldokumenteret undersøgelse af markederne for henholdsvis distribution af biograffilm og visning af biograffilm. Den tegner et noget andet billede, end det, som administrerende direktør for forretningsenheden Cinemas i Nordisk Film, John Tønnes, gav udtryk for i Sjællandske Medier i sidste uge. Han sagde, at der er og har været både fri og hård konkurrence på billetpriser i al den tid, han har kendt til biografmarkedet. 

Aftalerne om, at distributøren skulle godkende biografernes rabatter, har begrænset den enkelte biograf i at konkurrere. For eksempel kunne biografen ikke på egen hånd hurtigt og fleksibelt sænke sine billetpriser, hvis publikum lidt uventet svigtede en film. 

Konkurrencerådets afgørelse giver konkurrencen mellem biograferne markant bedre vilkår frem over. Desværre kan vi ikke love, at danskerne får en bedre og/eller billigere biografoplevelse, men muligheden er nu til stede.

Nu kræver det, at biograferne selv samler handsken op, og kaster sig ind i kampen om at fylde salen. Det kan være, at det ikke lige sker i morgen, men hvorfor ikke? I modsætning til tidligere kan biograferne i dag konkurrere indbyrdes på præcis samme vis, som vi ser i en lang række andre brancher.

Og der er rigtig god grund til at styrke konkurrencen. Det er ganske veldokumenteret, at gevinsterne af effektiv konkurrence er betydelige. På biografmarkedet kan øget konkurrence føre til lavere priser, et større udvalg af film, mere benplads, gode oplevelser i foyeren eller helt nye forretningskoncepter, som vi slet ikke kender til i dag. En øget konkurrence vil i øvrigt styrke biograferne i kampen om forbrugernes gunst i en tid, hvor det bugner med tilbud, som forbrugerne kan lade sig underholde af. 

Dette debatindlæg blev bragt i Sjællandske Medier den 29. juni 2016.