Skip navigation

Synspunkter

Vi udtrykker løbende vores syn på forskellige emner i den aktuelle debat. Herunder finder du debatindlæg, kronikker og synspunkter, som har været bragt i dagspressen eller i elektroniske medier.

Hvem kan skabe konkurrence om forsikringer?

07. marts 2013

Forbrugerne prioriterer deres tid til andet end et forsikringstjek. Hvorfor så konkurrere om deres gunst?

Karteller giver fængselsstraf

25. februar 2013

Fra den 1. marts 2013 er der indført nye regler, så karteldeltagere risikerer fængselsstraf. Den første med oplysninger, der afslører kartellet, går fri.

Loyale forbrugere snyder sig selv

09. februar 2013

Vi danskere er dygtige til at trevle tilbudsaviser igennem for at finde det billigste vaskepulver og rugbrød. Men når det kommer til komplekse produkter som for eksempel forsikringer eller mobilabonnementer, går mange i dvale eller skifter udbyder i blinde. Til trods for at besparelsen kan være tusindfold sammenlignet med de få kroner, vi sparer på rugbrødet.

Frie bogpriser er bedst for forbrugerne

06. februar 2013

Forbrugerne nyder på mange måder rigtig godt af det frie danske bogmarked. Hvis politikerne ønsker at støtte litteraturen mere end i dag, er der flere muligheder. Men indgreb i den frie prisdannelse er ikke en god ide.

Gevinster til aktive forsikringskunder

Forbrugere og virksomheder kan selv bidrage til at skabe et forsikringsmarked i Danmark med skarp konkurrence. Effektiv konkurrence handler om andet end at håndhæve konkurrencereglerne.