Regeringens forbrugerpolitiske strategi: Forbruger i en digital verden

Regeringen lancerede den 25. maj 2018 sin forbrugerpolitiske strategi ”Forbruger i en digital verden”. Strategien indeholder 24 konkrete initiativer, der skal gøre det nemmere at være forbruger og træffe gode valg i en digital verden.

forbruger i en digital verden

Forbrugerne befinder sig i en anden virkelighed end for bare 15 år siden. Digitaliseringen har skabt nye muligheder for forbrugerne med adgang til et langt større produktudbud og nye markeder. Men den nye virkelighed rummer også udfordringer for forbrugerne, fx i forhold til persondata. Det er derfor vigtigt, at forbrugerpolitikken er afstemt med de nye vilkår og at den favner både muligheder og udfordringer.

Strategien rummer 6 overordnede temaer:

  • Nemmere at træffe gode valg
  • Data skal skabe værdi for forbrugerne
  • Nem og sikker nethandel
  • Målrettede oplysningskrav
  • Nemmere at handle bolig
  • Markedsføring i en digital virkelighed

Læs mere om regeringens forbrugerpolitiske strategi på Erhvervsministeriets hjemmeside.

Læs strategien "Forbruger i en digital verden" (pdf).