Gå til resume Gå til indhold

Forhandler

  • Hvilke informationer må jeg dele med mine konkurrenter?>

    Du skal altid være varsom med at udveksle oplysninger med dine konkurrenter. Din virksomhed må aldrig udveksle oplysninger, der kan hæmme konkurrencen på markedet.

    Det betyder, at du ikke må udveksle oplysninger med konkurrenter om:

    • priser
    • mængder
    • kundeforhold
    • specielle salgsfremstød
    • introduktion af nye produkter på markedet.

    Du må i de fleste tilfælde godt udveksle oplysninger med dine konkurrenter, hvis oplysningerne ikke handler om jeres strategier på markedet, men fx handler om:

    • information og vejledning om ny lovgivning
    • anbefalinger om at opfylde standarder for miljø og etik

    Er du i tvivl om, hvorvidt du må dele en oplysning med din konkurrent, bør du altid søge vejledning – enten hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, din brancheforening eller din advokat.

  • Må min leverandør fastsætte vejledende udsalgspriser?>

    Din leverandør må godt fastsætte vejledende udsalgspriser, hvis du frit kan:

    • fastsætte dine egne priser
    • give de rabatter, du vil
    • markedsføre dine egne priser.

    Din leverandør må ikke forsøge   at påvirke dig til at tage en bestemt pris for varerne eller ydelserne.

    Det er en overtrædelse af konkurrenceloven, hvis din leverandør stiller krav til dig om at sælge varerne eller ydelserne til en bestemt pris. Så er der tale om bindende videresalgspriser, og det er forbudt. Derfor må din leverandør heller ikke straffe dig, fx ved at nægte dig varer eller ydelser, hvis du ikke følger den vejledende pris.

  • Kan jeg tale med mine konkurrenter om, hvilke priser vi tager?>

    Nej, alle former for priskoordinering mellem dig og dine konkurrenter er forbudt.

    Det er derfor overtrædelse af konkurrenceloven – og dermed strafbart – hvis I er flere virksomheder, der fx aftaler:

    • købs- eller salgspriser
    • kronebeløb, eller med hvilken procentsats I vil forhøje jeres priser – eller efter hvilket indeks
    • rabatter
    • lister med jeres salgspriser.
  • Må jeg aftale at dele salget på bestemte markeder med mine konkurrenter?>

    Nej, er I flere virksomheder på et marked, må I ikke lave aftaler om at opdele det mellem jer.

    Det er fx strafbart at aftale, at din virksomhed sælger varer på Sjælland, mens en anden virksomhed tager sig af Fyn og en tredje af markedet i Jylland. En sådan aftale vil reelt sætte konkurrencen ude af kraft.

    Du må heller ikke dele kundekredsen med en eller flere konkurrenter. Det er også strafbart, hvis I som konkurrenter fx aftaler, at I ikke vil handle med hinandens kunder.

    I kan heller ikke aftale, at I hver især tager jer af forskellige kundekategorier – fx at du tager dig af kunder med mindre ordrer i en periode, mens din konkurrent tager sig af kunder med større ordrer i samme periode.

  • Må jeg altid sælge mine produkter/ydelser i min webshop på internettet?>

    Ja, som forhandler har du lov til frit at sælge dine produkter eller ydelser på nettet. 

    Din leverandør må ikke kræve, at du undlader at sælge dine varer på nettet, og leverandøren må heller ikke forhindre kunder i at kontakte dit webbutik for at købe dine varer.

    Hvis du som forhandler har fået tildelt et område, hvor du er eneforhandler, vil det være en overtrædelse af konkurrencereglerne, hvis din leverandør kræver:

    • at du forhindrer kunder fra en anden forhandlers område i at handle i din webbutik
    • at du sørger for, at kunder fra en anden forhandlers område automatisk omdirigeres til leverandørens eller en anden forhandlers hjemmeside.
  • Må jeg nægte at sælge til en kunde uden for et eneforhandlingsområde?>

    Ja, en leverandør må gerne tildele dig et bestemt eneforhandlingsområde, hvor du aktivt kan kontakte kunder. Ønsker du at kontakte kunder på en anden forhandlers område, er det op til leverandøren, om du kan indgå aftaler med kunder uden for dit område eller ej.

    Går kontakten derimod den anden vej – dvs. kontakter en kunde fra en anden forhandlers område dig uopfordret, kan leverandøren ikke lovligt nægte dig at handle med kunden.

  • Hvis en medarbejder overtræder konkurrenceloven uden den øverste ledelses kendskab, hæfter virksomheden så stadig?>

    Ja, det er altid ledelsen i din virksomhed, der bærer ansvaret for, at din virksomhed overholder loven. Er overtrædelsen sket, fordi en medarbejder har handlet i strid med loven og uden den øverste ledelses kendskab, bærer virksomheden også ansvaret.

  • Hvad sker der, hvis min virksomhed overtræder konkurrenceloven?>

    Overtræder din virksomhed konkurrenceloven, kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udstede et påbud om, at alle ulovlige aftaler skal ophøre med det samme.

    Hvis der er tale om en alvorlig overtrædelse – fx en kartelaftale eller aftale om bindende videresalgspriser – kan overtrædelsen straffes. Det er Statsadvokaten for Særlig Økonomiske Kriminalitet (SØK), der efterforsker og rejser tiltale i sager om overtrædelse af konkurrenceloven, der kan medføre straf.

    Ikke bare din virksomhed, men også ledelsen, kan blive idømt en bøde for overtrædelser af konkurrenceloven.

    De virksomheder eller forbrugere, der har lidt et tab på grund af overtrædelserne, kan også rejse erstatningskrav mod din virksomhed.

  • Offentliggører I det, hvis en virksomhed overtræder konkurrencereglerne?>

    Ja, alle afgørelser Konkurrencerådet træffer, bliver offentliggjort på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside. Sager, som styrelsen har overdraget til Statsadvokaten for Særlig Økonomisk Kriminalitet, bliver også offentliggjort på styrelsens hjemmeside, når der er faldet dom i sagen.

  • Hvornår bliver EU-konkurrencereglerne anvendt?>

    Er der tale om overtrædelser, der kun påvirker konkurrencen i Danmark, hører det under konkurrenceloven.

    Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen anvender EU-konkurrencereglerne, når der er tale om overtrædelser, der også kan påvirke samhandlen med EU’s medlemsstater. Fx hvis et kartel indgået i Danmark også påvirker markedet i Sverige og Tyskland.

    Er der tale om en overtrædelse, der påvirker samhandlen mellem flere EU lande – typisk mere end tre lande – vil Europa-Kommissionens konkurrencemyndighed behandle sagen.

    Europa-Kommissionen kan også pålægge virksomheder straf for overtrædelse af EU-konkurrencereglerne, og bøderne er væsentligt højere end de danske bøder. 

    Læs mere om konkurrenceregler i EU hos Kommissionen

  • Hvornår er der tale om et kartel?>

    Karteller er forbudt. Og det er der en god grund til: De skader den frie konkurrence på markedet og de lovlydige virksomheder, de skader forbrugerne og samfundet som helhed.

    Der er f.eks. tale om karteller, når konkurrenter aftaler:

    • Hvilke priser, der skal gælde for deres varer, eller hvilke rabatter de giver – eller ikke giver.
    • Hvor meget de må producere eller sælge. Det er ulovligt, fordi det kan begrænse udbuddet af varer, så virksomhederne derfor kan holde priserne kunstigt oppe.
    • At fordele kunder imellem sig, fx dele markedet geografisk, eller aftale hvem, der må sælge til hvilke kunder og hvor.
    • At koordinere tilbud på en opgave med hinanden eller på forhånd aftale hvem, der skal vinde en ordre.

    Det er strafbart at indgå kartelaftaler.

    Læs mere om karteller her

  • Hvor får jeg mere at vide om konkurrencereglerne?>

    Du kan få mere at vide på flere måder. På Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside finder du alt fra spørgsmål og svar om reglerne til lovgivning, vejledninger og film om karteller.  

    Har du et spørgsmål og ønsker vejledning om konkurrencereglerne fra en medarbejder i styrelsen, kan du finde en relevant medarbejder her.

  • Hvad gør jeg, hvis jeg har et tip?>

    Hvis du opdager eller bliver tippet om mulige brud på konkurrenceloven, så kontakt os gerne hurtigst muligt. Jo før vi får et tip, jo bedre, da det kan sætte en stopper for de økonomiske tab lovlydige virksomheder og forbrugerne udsættes for, når karteller opererer på markederne.

    Afgørende beviser i form af e-mails eller breve kan let bortskaffes. Det er derfor vigtigt, at vi bliver orienteret om en sag, før den er offentligt kendt.

    Vil du ud af et kartel, og ønsker du at samarbejde, så skal du vide, at den første, der kommer til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen med nye, afgørende oplysninger, der afslører et kartel, går fri fra straf.

    Tip os på telefon 41 71 52 40.

    Vi beskytter og behandler alle personlige oplysninger forsvarligt.

  • Hvad betyder straflempelse?>

    Straflempelse for at have deltaget i et kartel er en samlet betegnelse for enten fritagelse for bødestraf (tiltalefrafald) eller nedsættelse af bødestraf.  

    Fritagelse for bødestraf betyder, at der ikke bliver rejst tiltale, det vil sige, at virksomheden eller den pågældende person ikke bliver straffet for at have deltaget i kartellet. Nedsættelse af bødestraf betyder, at bøden til den pågældende virksomhed eller person bliver nedsat.  

    Tilbuddet om straflempelse kan hjælpe med til at lette afsløringen af karteller. Erfaringerne fra andre lande viser, at muligheden for straflempelse har en stor præventiv effekt. Det giver bedre muligheder for at opdage karteller, da alle virksomheder har mulighed for at henvende sig til myndighederne og give oplysninger om et kartel, de har deltaget i, og søge om straflempelse.

    Både virksomheder og personer kan søge om fritagelse for bødestraf. Det centrale er, at ansøgeren er den første, og at ansøgeren giver myndighederne oplysninger om et kartel, som ikke tidligere var kendt.

    Læs mere om vilkårene for straflempelse

  • Hvordan kan jeg se tegn på overtrædelser af konkurrenceloven?>

    For så vidt angår prisaftaler, markedsdelingsaftaler og ikke mindst tilbudskoordinering, er der ofte indikationer, som kan vække mistanke om, at der er noget er galt. 

    Her er fire typiske eksempler, men der findes mange flere:

    Prisaftaler: En leverandør nægter at levere varer til dig, før du stopper med at fastsætte tilbud selv og følger leverandørens faste priser.

    Markedsdeling: Du bliver henvist til én bestemt leverandør og kan ikke vælge frit, når du kontakter et firma.

    Produktionsbegrænsning: Det viser sig, at der kun er et begrænset antal produkter eller ydelser, du kan aftage.

    Tilbudskoordinering: En tilbudsgiver afslører kendskab til en konkurrents budafgivelse, før den eventuelt bliver offentligt kendt.

    Læs om flere tegn på kartelaftaler

  • Hvor kan jeg klage, hvis jeg oplever at konkurrencereglerne bliver overtrådt?>

    Du kan altid ringe til vores hotline med et tip, og du kan sende en skriftlig klage til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvis du opdager, at der sker overtrædelser af konkurrenceloven.

    Tip os på telefon 41 71 52 40.

    Hvis din klage handler om konkurrencebegrænsende adfærd, der også vedrører andre lande i EU, tager Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen stilling til, hvilke regler der skal anvendes.

    Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan også sende klagen videre til EU-Kommissionen eller til én af de andre EU-medlemsstaters konkurrencemyndigheder, hvis det er relevant.

    Adresse:

    Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

    Carl Jacobsens Vej 35

    2500 Valby