Gå til resume Gå til indhold

Nye vilkår for lotterispil imødekommer konkurrencebetænkeligheder

Pressemeddelelse - 07. april 2017

Spillemyndigheden har udstedt en fornyet tilladelse til Danske Lotteri Spil, som har monopol og er datterselskab af Danske Spil. Den fornyede tilladelse imødekommer Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens konkurrencemæssige betænkeligheder i forhold til de regler, Danske Lotteri Spil tidligere var underlagt.

Kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Søren Bo Rasmussen, siger:

”Vi har haft et godt samarbejde med Spillemyndigheden i denne sag og er naturligvis glade for, at Spillemyndigheden har imødekommet vores betænkeligheder ved at udstede en fornyet tilladelse for lotterispil. Det betyder at vi får styrket muligheden for konkurrence på den del af markedet for spil, der ikke er beskyttet af monopol, uden at skulle igennem en større konkurrencesag.”

Efter henvendelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har Spillemyndigheden udstedt en fornyet tilladelse med nye vilkår for lotteri, hunde- og hestevæddemål. De nye vilkår indebærer, at Danske Spils lotterispil i højere grad adskilles fra Danske Spils licensspil. Lotterispil er de spil, som Danske Spil har monopol på, mens licensspil er udsat for konkurrence. Den højere grad af adskillelse giver mere lige konkurrencevilkår på markedet og styrker på den måde konkurrencen.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen havde betænkeligheder ved, at Danske Spil i medfør af den tidligere tilladelse fra Spillemyndigheden havde mulighed for at sammenblande de to spiltyper på Danske Spils hjemmeside og app. Det indebar blandt andet, at kunderne på Danske Spils hjemmeside med et enkelt login og password fik adgang til både lotteri- og licensspil. Desuden kunne gevinster fra og betaling af de to spiltyper foregå fra en og samme virtuelle pengepung. Denne sammenblanding kan ikke forekomme med den fornyede tilladelse.

På baggrund af at Spillemyndigheden har udstedt den fornyede tilladelse, lukker Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sagen.

For yderligere oplysninger kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på telefon 41 71 50 98.

Tilladelsen kan ses på Spillemyndighedens hjemmeside.

Sidst opdateret: 07. april 2017