Gå til resume Gå til indhold

Reaktion på ”Vi forsyner Danmark”

Pressemeddelelse - 15. marts 2017

Den 15. marts 2017 lancerede DANVA, Dansk Fjernvarme, Dansk Affaldssortering, Danske Vandværker og Danske Kraftvarmeværker ”Vi forsyner Danmark”, forsyningssektorens egne visioner for fremtidens forsyning. Heri skriver de, at der ifølge Forsyningssekretariatets egne beregninger kun er 100 millioner kroner tilbage i direkte effektiviseringspotentiale i vandsektoren i 2020.

Forsyningssekretariatet har ikke lavet en beregning af det direkte effektiviseringspotentiale i vandsektoren i 2020 og kan ikke genkende påstanden om, at der kun er et effektiviseringspotentiale på 100 millioner kroner tilbage i 2020.

Forsyningssekretariatets analyser tyder derimod på, at der i perioden 2014-2025 er et betydeligt effektiviseringspotentiale i vandsektoren. Potentialet tager udgangspunkt i den nuværende regulering, samt resultatet af Forsyningssekretariatets benchmarkingmodel i 2016. Dette effektiviseringspotentiale omfatter både individuelle effektiviseringspotentialer i de enkelte selskaber og den generelle produktivitetsudvikling i sektoren.

Forsyningssekretariatet er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

For yderligere information kontakt pressesekretariatet i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen på telefon 41 71 50 98.

Sidst opdateret: 15. marts 2017