Gå til resume Gå til indhold

Konkurrencerådet godkender stor møbelfusion

Pressemeddelelse - 25. september 2013

JYSK overtager IDdesign A/S, som ejer møbelkæderne IDEmøbler og ILVA. Konkurrencerådet har i dag godkendt fusionen mellem de to selskaber.

JYSK ejer i forvejen butikskæderne JYSK og Bolia. Med de fire møbelkæder bliver JYSK en stor aktør i Danmark inden for salg af møbler, sengestel og madrasser, havemøbler samt boligtekstiler og tilbehør.

Det er Konkurrencerådets samlede vurdering, at fusionen er bedre for konkurrencen på de relevante markeder end alternativet. Det skyldes, at IDdesign sandsynligvis ville være gået konkurs, hvis JYSK ikke havde overtaget selskabet. En konkurs ville fjerne det væsentlige konkurrencepres, som ILVA og IDEmøbler lægger på en stor del af det øvrige marked.

JYSK har 95 butikker i Danmark, mens Bolia har syv. IDEmøbler og ILVA har henholdsvis 34 og seks butikker.

Direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing, siger:

”Fusionen betyder, at konkurrencepresset på JYSK og Bolia umiddelbart bliver mindre, end det har været. Men fusionen er bedre for konkurrencen end alternativet, som med stor sikkerhed ville være en konkurs.”

”Møbler er et stort marked med betydning for mange forbrugere. Godkendelsen giver forbrugerne bedre muligheder, herunder et større udvalg, end de ville have haft, hvis IDEmøbler og ILVA gik ud af markedet.”

For yderligere information kontakt pressechef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på tlf. 41 71 50 98.

Læs Konkurrencerådets afgørelse om fusionen mellem JYSK og IDdesign A/S.

Kontakt kommunikationschef Hanne Arentoft på telefon 41 71 50 98.