Gå til resume Gå til indhold

Forbrugerforholdsindekset for 50 danske markeder

06. december 2014
Analyse

Tv-abonnementer, bank og internet er blandt de markeder, der scorer dårligst hos forbrugerne i en ny analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. På den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, lanceres samtidig et større tema, som kan inspirere forbrugerne til at navigere bedre på komplekse markeder.

Vi har det ofte svært, når vi for eksempel skal tegne et nyt tv- eller mobilabonnement, tjekke vores bankydelser eller finde et godt tilbud på en forsikring.

Det viser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens forbrugerforholdsanalyse, hvor forbrugerne har vurderet 50 danske forbrugsmarkeder på tillid, gennemsigtighed og markedets opfyldelse af forventninger.

I den forbindelse lancerer den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, et tema, hvor forbrugerne kan få gode råd til, hvordan de overkommer udfordringerne på ti særligt komplekse markeder.

De udvalgte markeder er tv-abonnementer, mobiltelefoni, internet, banker, livs-, indbo- og bilforsikringer, el og gas, brugte biler, ejendomsmæglere, spil online og post.

”Vi råder generelt forbrugerne til at sætte sig grundigt ind i et marked, før de køber. Både for deres egen og for samfundets skyld. Forbrugere, som bevidst går efter at få det bedste til prisen, tilskynder virksomhederne til at tilbyde høj kvalitet til lave priser og til at udvikle nyt,” siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing.

Især servicemarkederne, hvor forbrugerne køber en ydelse eller et abonnement, volder problemer. Forbrugerne vurderer typisk, at gennemsigtigheden på den type markeder er lav.

”Forbrugerne har ofte svært ved at sammenligne priser og kvalitet, når det ikke er et konkret produkt, de står med i hånden. Det kan desværre skabe en barriere hos forbrugerne og måske helt afholde dem fra at skifte udbyder,” siger Agnete Gersing.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har allerede fokus på flere af de markeder, som forbrugerne scorer lavt. Der er blandt andet udarbejdet analyser, som identificerer de største problemer og kommer med anbefalinger til, hvordan de kan løses.

”Forholdene ændrer sig ikke med et snuptag. Det er et langt, sejt træk, hvor virksomheder og forbrugere spiller en vigtig rolle, hvis de komplekse markeder for alvor skal blive lettere at gå til for forbrugerne,” siger Agnete Gersing.

For yderligere information, kontakt kommunikationschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Hanne Arentoft, på tlf. 4171 5098.

Se tema med hjælp til forbrugerne og infografikker om ti komplekse markeder på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk

Emner