Gå til resume Gå til indhold

Afgørelser - Anden elektronik

  • Oplysninger om 4G-funktion var vildledende 27-07-2012
    Den erhvervsdrivende havde ikke oplyst, at den markedsførte 4G-funktion ikke kunne benyttes i Danmark. Forbrugeren var berettiget til et forholdsmæssigt afslag i prisen.
  • Forbruger fortabte retten til at hæve købet 23-07-2012
    Da forbrugeren havde fået udskiftet telefonens skærm med en uoriginal del, kunne den ikke tilbageleveres i væsentlig samme stand, og forbrugeren kunne derfor ikke hæve købet.
  • Prisfejl ved bestilling af klippemaskiner på internettet 25-06-2012
    Forbrugeren kunne ikke kræve levering af to klippemaskiner købt på internettet, da han vidste eller burde have vidst, at der var tale om en prisfejl
  • Køb af projektor 27-02-2012
    Det var ikke en mangel ved projektoren, at den havde støvansamlinger i de udvendige filtre. Forbrugeren var derfor ikke berettiget til at hæve købet.
  • Mobiltelefon var mangelfuld trods irdannelser 23-12-2011
    Den erhvervsdrivende havde ikke afkræftet formodningen for, at fejlen var til stede på leveringstidspunktet, og forbrugeren kunne derfor hæve købet.
  • Værdifuldt headset gik i stykker under flyrejse 28-09-2011
    Det er almindelig kendt, at indtjekket bagage kan blive håndteret hårdhændet under transporten. Forbrugeren var på den baggrund ikke berettiget til erstatning for det ødelagte headset.
  • Alarmsystem var tilbehør til fast ejendom 11-02-2011

    Et alarmsystem blev anset for at være tilbehør til fast ejendom, uanset at alarmsystemets enheder kunne flyttes rundt i huset. Forbrugerklagenævnet havde derfor ikke kompetence til at behandle klagen.

  • Returnering til afsenderen af varen ved fortrydelse 24-09-2009

    Varen var returneret korrekt, selv om den var returneret til afsenderen og ikke til den erhvervsdrivende, da den erhvervsdrivende ikke havde oplyst om fremgangsmåden ved fortrydelse og afsenderens adresse fremgik af følgesedlen.

  • GPS navigation solgt med ældre kortmateriale 06-05-2009

    Det var ikke åbenbart, at kortmaterialet var af omtrent samme alder som den ældre GPS model. Da den erhvervsdrivende ikke havde oplyst om dette, var forbrugeren berettiget til at hæve købet.

  • Vare købt på internettet blev hentet i butikken 23-01-2006

    Er en aftale om køb indgået via den erhvervsdrivendes hjemmeside, har forbrugeren 14 dages fortrydelsesret, uanset om forbrugeren efterfølgende afhenter varen på den erhvervsdrivendes forretningssted

  • Køb af høreapparater 06-07-2005

    To høreapparatsælgere, der, efter at køberne havde reklameret over fejl ved høreapparaterne, havde taget disse tilbage, havde accepteret handlens tilbagegang og var dermed forpligtet til at tilbagebetale hele købesummen, idet de ikke kunne godtgøre, at andet var aftalt.

  • Afvisning af reparation under garanti 31-12-2002

    En erhvervsdrivende afviste reparation under garantien, da plomberingen var brudt. Da dette ikke var gjort til en udtrykkelig betingelse for garantien, og da der ikke var tegn på uautoriseret indgreb, havde forbrugeren krav på reparation

  • Ophævelse af lejeaftale for kopimaskine 31-12-2001

    Ophævelse af en aftale om leje af kopimaskine, da den erhvervsdrivende efter at have taget maskinen tilbage ikke kunne godtgøre, at den var mangelfri. Vilkår om uopsigelighed kunne ikke anses for vedtaget. Lejer anset som forbruger og ikke erhvervsdrivende

  • Fuld returret gælder ikke ubegrænset 31-12-2000

    En forbruger købte et høreapparat hos en erhvervsdrivende, der annoncerede med "fuld returret", uden at det nærmere var angivet, hvor længe returretten kunne gøres gældende.

  • Bindingsperiode for leje af telefax 31-12-1999

    Lejeaftale i 28 kvartaler af en telefax. Krav om mulighed for opsigelse af lejeaftalen før udløb. Spørgsmål om forbrugeraftale