Forbrug
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ansvaret for flere forbrugerbeskyttende love, og vi bidrager til udvikling af ny forbrugerpolitik. Det gør vi blandt andet på baggrund af analyser af forbrugernes forhold og eksperimenter, der kan afdække forbrugernes adfærd. Styrelsen er også samlingspunkt for den offentlige forbrugerinformation, og på hjemmesiden forbrug.dk ligger gode råd og vejledninger til forbrugerne.
-
Nyt tilsyn med danske digitale formidlingstjenester
DSA-tilsynet, der har hjemme i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, vil fra 17. februar føre tilsyn med omkring 400 danske digitale formidlingstjenester. Det kan eksempelvis være onlinemarkedspladser, sociale medier eller søgemaskiner. DSA-tilsynet skal holde øje med, at tjenesterne lever op til nye EU-regler, som gør det mere trygt og sikkert at færdes på internettet.
Læs mere
-
Pop op-beskeder på online spillesider har ingen effekt på spillernes adfærd
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har på vegne af Spillemyndigheden og i samarbejde med brancheorganisationen Spillebranchen gennemført to adfærdsvidenskabelige eksperimenter. Eksperimenterne viser, at pop op-beskeder med information til spillerne ikke fører til færre spil, eller får spillere til at bruge færre penge på spil.
Læs mere
-
Ny adfærdsvidenskabelig analyse af børn, unge og sociale medier
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens specialister i adfærdsvidenskab undersøger, om børn og unge samt deres forældre bruger mere tid på sociale medier, end de egentlig ønsker, og om der er en sammenhæng til deres trivsel. Undersøgelsen udarbejdes i samarbejde med Børne- og Undervisningsministeriet.
Læs mere
-
Fungerende forbrugerombudsmand er udnævnt
Andreas Weidemann er udnævnt som fungerende forbrugerombudsmand, indtil Christina Toftegaard Nielsens afløser er fundet.
Læs mere
Tilmeld dig forbrug.dks nyhedsbrev
Få nyheder og gode råd inden for forbrugerområdet. Vi udsender ca. 12 nyhedsbreve om året.
Podcast til dig som forbruger
”Råd til forbrug” er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens podcast til dig som forbruger. Her får du uvildige råd om dine rettigheder, så du kan handle trygt og bruge dine penge efter hensigten
Adfærdsprincipper
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen arbejder for en forbrugerpolitik, der tager udgangspunkt i konkret viden om forbrugernes faktiske adfærd. Vi har udarbejdet 3 adfærdsprincipper for forbrugerrettet regulering. Det er 3 principper, som vi opfordrer andre myndigheder, der også har ansvar for forbrugerrettet regulering, til at følge.
Handlerummet
Med Handlerummet kan unge forbrugere lære om markedsføringsmæssige virkemidler og forretningsmodeller på digitale handelsplatforme ved at sætte sig i producentens sted. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen står bag det digitale undervisningsmateriale, som retter sig mod ungdomsuddannelsernes undervisning i samfundsfag og dansk.